מהן ארבע "הרגליים" עליהן מסתמך העסק שלך, ואיך לוודא שאף אחת מהן לא מתנדנדת? משל על יציבות עסקית

בין אם אתה זכיין, חברה מזכה, קמעונאי או בעל רשת חנויות משלך, הצלחתו של העסק שלך תלויה בחמישה אלמנטים קריטיים. למעשה, ניתן להשוות את יציבותו של העסק שלך ליציבותו של שולחן, אשר מורכב מפלטה עליונה ומארבע רגליים תומכות.

פלטת השולחן מייצגת את הקונספט העסקי וחווית הלקוח. ארבעת הרגליים מייצגות את ארבעת היסודות עליהם נתמך הקונספט העסקי וחווית הלקוח.

1. מוצר

2. מיתוג, שיווק ופרסום.

3. משאבי אנוש

4. ניתוח ובקרה עסקית

פלטת השולחן

הלקוחות שלנו, החופשיים כיום לבחור מה, היכן ומתי הם רוצים לקנות, הם השותפים החשובים והמשפיעים ביותר בעסק שלנו. לכן, הקונספט העסקי וחווית הלקוח שנספק חייבים להציע משהו ייחודי ושונה מהמתחרים. ללא קשר לפלטפורמה בה פועל העסק (חנויות קמעונות, שירותים או אינטרנט), הרי שההבדל בחוויית הלקוח מתבטא באלמנטים רבים: בעיצוב המקום, בבחירת הצבעים, במוזיקת הרקע, בקמפייני הפרסום, בסגנון או בקוד הלבוש של העובדים, וכו'.

ההבדלים הללו הם לרוב הדברים שישכנעו את הלקוחות הפוטנציאלים להיכנס לעסק שלנו, להישאר בו ובסופו של דבר לבצע רכישה. בכל פעם שהם נכנסים לשטח החנות, הם למעשה נענים להזמנה לרקוד על השולחן שלנו – ולא על השולחן המתחרה.

לכן, חווית הלקוח בעסק שלנו צריכה להיות עקבית בכל עת. כדי לעודד נאמנות מתמשכת בקרב לקוחותינו, עלינו להבטיח שהשולחן נותר יציב – על כל האלמנטים שיהפכו אותו למצליח ורווחי.

ארבע הרגליים:

1. מוצר

באופן טבעי, כל עסק נשען על המוצר אשר מהווה את הסיבה המרכזית לכניסת הלקוחות לעסק. לכן, ללא קשר לתחום העסק, חשוב להבטיח שהמוצר יהיה תמיד רלוונטי לצרכי הלקוחות, יימצא במלאי, יתומחר כראוי ויעמוד בסטנדרטים שהלקוחות מצפים להם.

 

2. מיתוג, שיווק ופרסום

כאשר יש בידינו מוצר המוצג כראוי בעסק, עלינו למשוך כמות מספקת של לקוחות על מנת להצדיק את קיומו של העסק. דרך ארוכה מאוד עשה עולם הפירסום והשיווק  מאז אותם ימים עברו, בהם שיווקנו את מרכולתנו ברחובות העיר ובשווקים בצעקות רמות. כיום יש מגוון רחב ומתוחכם של אמצעים שיווקיים המאפשר לכל בעל עסק לקדם את מכירותיו בדרך יעילה ולהגיע לקהל רחב.

יהיו אשר יהיו שיטות השיווק והפרסום בהן אנחנו בוחרים להשתמש, תנאי מקדים להישרדות העסק הוא שיווק מתמשך. גם אם העסק שלך חזק ומצליח, השיווק אינו נפסק לעולם.

3. משאבי אנוש

מאחורי כל עסק פועל צוות של אנשים שמניעים אותו קדימה. תאר לך שלמרות כל הכסף והמאמץ שהושקע על מנת ליצור מוצר מצוין וקונספט עסקי מנצח, הלקוחות שלך לא זוכים לקבלת פנים מצוות עובדים מקצועי ומיומן?

ניהול צוות עובדים מצליח  שרואים את עצמם כחלק אינטגרלי מהעסק, הוא חלק מהותי בניהול העסק שלנו. גם אם המוצר נפלא והשיווק מצוין – על מנת לייצר חווית קנייה טובה, ניהול משאבי האנוש חייב להיות חלק בלתי נפרד מהעסק שלנו.

 

4. ניתוח ובקרה עסקית

הרגל הרביעית המבטיחה את יציבות השולחן שלנו, דואגת לכך ששאר האלמנטים שהזכרנו, יביאו את העסק לרווחיות. עלינו לוודא כי בכל רגע נתון, אנו בקיאים בתוצאות הכספיות של העסק שלנו, מרחיקים אותו ממכשולים, צופים תקופות חלשות ועמוסות ושומרים על ערנות לגבי הוצאות שאנחנו יכולים לשלוט בהן (כגון עלות עבודה ומוצרים). זהו חלק מניהול העסק שרבים נוטים להזניח ולעיתים רבות להשאיר לטיפולו הבלעדי של רואה החשבון שלנו. מן הראוי להבין מראש, שמעורבות אישית שלנו בנושא, חשובה והכרחית  וכדאי שנלמד גם ליהנות ממנה.

כמו כן, עלינו להקפיד על עקביות בעמידה בציפיות של הלקוחות, ולוודא כי חווית הקנייה שלהם היא תמיד הטובה ביותר. לשם כך, חשוב להיות קשובים ללקוחות ולהפעיל מנגנוני ביקורת וניתוח של משוב מלקוחות. דבר זה חשוב בעיקר אם העסק שלך מתפתח לרשת בעלת סניפים רבים.

 

לסיכום:

כדי להבטיח את היציבות של העסק שלך, ארבעת הרגליים של השולחן חשובות באותה מידה. ברגע שהקונספט העסקי (פלטת השולחן) זוכה לפופולאריות בקרב הלקוחות שלך ולביקורים קבועים, הוא חייב לקבל חיזוק תמידי ועקבי מכל ארבעת הרגליים. מה הטעם במוצר מצוין אם אינך משווק אותו כראוי, ומה הטעם בהחזקת סניף שנראה כמו מיליון דולר, אם צוות העובדים שלך אינו מסוגל לדאוג ללקוחות שלך כראוי.

לכן, על מנת להבטיח שהעסק שלך יישאר בריא וכל האלמנטים החיוניים מתקיימים, וודא לעיתים קרובות שהשולחן שלך עומד יציב - ושאף רגל לא מתנדנדת.

במאמרים הבאים אתייחס לכל רגל בפירוט רב יותר, ואף אדגים כיצד תיאורית השולחן יכולה לסייע להבנה מעמיקה יותר של תחום הזכיינות.