יש לנו בישראל ללא ספק הרבה מה ללמוד ממזכים אמריקאים. ראיון עם מר ברנט גרינווד, דירקטור זכיינות ברשת Fire House Subs בארה"ב, על תפיסת העולם של הרשת.

במסגרת ביקורנו בתערוכת הזכיינות הבינלאומית בניו-יורק בחודש יוני 2018, פגשנו את מר ברנט גרינווד – דירקטור זכיינות ברשת הסנדוויצים האמריקאית Fire House Subs. אם אתם לא מכירים את הרשת, אתם בחברה טובה, זה היה המפגש הראשון שלנו עם רשת זו. ואין זה מפתיע, בארה"ב רשתות רבות שלא בהכרח נכיר, למרות שבמונחים ישראליים הן נחשבות ענקיות מימדים. במסגרת הראיון עם ברנט שנערך עבור , ביקשנו מברנט לשתף אותנו קצת באופן ההתנהלות של הרשת וטיפים להצלחה.

כמי שלא הכיר את הרשת, השאלה הראשונה ששאלנו את ברנט (בתמימות יש לומר) הייתה: "כמה סניפים יש לכם"? הוא השיב במספר מדויק – 1,138 סניפים, כאשר ישנם זכיינים המחזיקים למעלה מ-20 סניפים. כמות הסניפים הכוללת והעובדה שישנם זכיינים שמפעילים עשרות סניפים מיד הובילה למסקנה שהמפגש איתו מחייב ראיון. מאמר זה מסכם את הריאיון שערכנו עם ברנט עבור Franchise TV של IFI.

על מה אתה יכול להצביע כמקור ההצלחה של Fire House Subs כרשת מזכה?
הרשת מחויבת לגדילה איטית ומבוקרת, מבלי לדלג מהר מדי לטריטוריות חדשות ושווקים לא מפותחים. חשוב לוודא שככל שתגדל כשרת מזכה, תהיה מוכן לתמוך בזכיינים באופן שהם צריכים כדי שיגדלו, ישגשגו וימשיכו להגדיל את העסקים שלהם.

ספר לנו על גורמים שעוזרים לזכיינים שלכם להצליח?
ברנט הדגיש את העובדה שזכיינים רבים מגיעים לשלב פתיחת עסק ללא מומחיות בניהול עסק וכיצד להצליח בו. הגדילה של הרשת Fire House Subs התבססה על מערכת תמיכה מקומית בזכיינים. הרשת מקפידה לעבוד עם מנטורים ויועצים מנוסים בעלי ותק של למעלה מ-20 שנה בתחום הזכיינות, כאשר שנים רבות מתוכן הם ניהלו זיכיונות עם מספר סניפים. אנשים אלו נמצאים בשטח ומכשירים ומאמנים זכיינים משלב פתיחת סניף ולאחר פתיחתו, הכל כדי לעזור לזכיינים להיות מנהלי מסעדות טובים יותר ולהפיק יותר רווחים לעסק שלהם.

אתם די בררנים לגבי האזורים בהם תרצו להתפתח, נכון?
נכון, לרשת חשוב מאוד שתהיה תשתית שתאפשר לתמוך בזכיינים בצורה טובה. בשלב זה, הרשת לא ערוכה ליצור תשתית כזו בכל טריטוריה, באופן הראוי והנכון. לכן, הרשת מתמקדת כרגע בתמיכה בזכיינים שלה בארה"ב בלבד. כך למשל הוסיף ברנט גם לגבי ישראל, טריטוריה שכרגע הרשת אינה ערוכה לתמוך בזכיינים בה ולכן אינה מתרחבת אליה כרגע. עם זאת, בעתיד הרשת מתכוונת להיערך לבניית תשתית ראויה לתמיכה בזכיינים בכדי שתוכל להתפתח מחוץ לגבולות ארה"ב.

ומה אנחנו למדנו מהריאיון?
אין ספק שתמיכה, הכשרה ואימון זכיינים הם אלמנט קריטי להצלחה. זכיינים רבים מתחילים את דרכם כמנהלי עסק תחת מותג ושיטת הרשת המזכה. הם לא בהכרח ניהלו עסק לפני ויכול להיות שלכן גם בחרו לפתוח עסק בשיטת זכיינות – בכדי שיהיה מי שילמד ויתמוך בהם. העמדת אנשי מקצוע מנוסים, לא רק בייעוץ אלא גם בניהול בפועל של עסק בתחום, שיתמכו ויובילו את הזכיינים להצלחה צריכה להיות אינטרס אסטרטגי של רשת מזכה. מעבר לכך, תמיכה מקצועית מהווה חובה אתית של רשת מזכה, גם לפי הקוד האתי של IFI וגם לפי קוד אתי של מוסדות אחרים (ראו למשל את הקוד האתי האירופאי, כפי שפורסם על ידי ה-EUROPEAN FRANCHISE FEDERATION).

* אין באמור להוות כל ייעוץ מכל סוג.

לקבלת מידע נוסף על שירותי IFI

לכל המאמרים